Nyitott szemmel: a Világban

Gondolataim a Mindenségről.

Friss topikok

Címkék

Archívum

A kereskedelmi televíziókról

2012.06.15. 17:54 Zöld Október

Nézzünk szét egy kicsit a kereskedelmi televíziók háza táján.  Nem, nem arról szeretnék írni, hogy milyen igénytelen, népbutító, szellemi gyehennába taszító műsorokkal töltik meg a hazai TV-ket (leginkább a kereskedelmi csatornákra igaz ez, de elmondható a „közszolgálati” adókról is), hisz ezt mindannyian tudjuk. Felesleges írni a Tahó Világról, a Big Bránerről és az egyéb szellemi mételyekről. Hát akkor miről is lesz szó? Arról, ami a kereskedelmi adókat (és valamennyi médiumot) kezében tartó réteget a legjobban érdekli: a profitról, s az ezt biztosító totális erkölcstelenségről.

A kereskedelmi adók nem azért vannak, hogy szórakoztassanak. Már a nevükből is kitűnik, hogy számukra a kereskedelem, a profit maximalizálása, a nyereség az egyetlen és legfontosabb cél és érték, mely őket hajtja. Pénzt akarnak szerezni, nagyon sokat és ennek mindent alárendelnek.
Miért vannak a szavazásos műsorok, mint pl. a Való Világ, az X-Faktor vagy a Mega Szar Sztár? Egyrészt valóban azért, hogy az embereket a szellemi pokol legmélyebb bugyraiba taszítsa, de még inkább azért, mert pénzt hoz a konyhára. Ugyan, kit érdekel, hogy melyik nevesincs nímand nyer egy ostoba vetélkedőt vagy „sztárcsinálót”, a lényeg, hogy szavazz, szavazz, szavazz, fogyassz, fogyassz, fogyassz, küldd a pénzt, küldd a pénzt, küldd a pénzt! Ennyi ezeknek a lényege, se több, se kevesebb. A lényeg a profit, ez vezérel és mozgat mindent!

A film és a reklám alá és fölérendelő viszonyban vannak egymással, de nem úgy, ahogy az elsőre látszik. Ha azt gondolod, hogy a filmek közt vannak reklámok és a filmeket szakítják meg reklámokkal, akkor tévedsz! Pont fordítva: a reklámok között vannak filmek és a reklámokat szakítják meg filmekkel. A fölérendelt (fontosabb) részt a reklám, az alárendelt (kevésbé fontosabb) részt a filmek és egyéb műsorok jelentik.
Észrevettük már, hogy amikor reklám van, akkor a TV-készülék önmagától hangosabbá válik, hogy ezzel is kiemelje a műsor lényegét, a reklámot? Ha a néző elalszik a filmen, akkor kelljen csak fel a reklámra, mert az a fontos

A lényeg a REKLÁM! Ez a kereskedelmi csatornák „lelke”, mozgatórugója, mindene A többi műsor csak a felesleges körítés, melyekre azért van szükség, hogy a néző megtekintse a reklámokat is, mert azok nélkül a kutyát se érdekelné. Mondhatjuk azt is, hogy a film csupán a hordozó felület, mely segíti a reklám eljuttatását a fogyasztóhoz (a kereskedelmi TV a nézőre fogyasztóként tekint).

Hogy ez mennyire igaz, lássuk az alábbi példát.

Nem tudom, hogy ki hogy van vele, de én nem tudom megunni a legendás duó, a Bud Spencer és Terence Hill fémjelezte filmeket. Már óvodás koromtól kezdve néztem őket és a mai napig szívesen megtekintem mindegyik filmjüket. Ennek köszönhetően tisztában vagyok azzal, hogy mikor mi következik egy filmben, s természetesen feltűnik, ha valami „nem pászol”. Amikor legutóbb néztem a Kincs, ami nincs című filmet, egyből feltűnt, hogy hoppá, itt bizony hiányzik egy jelenet! A film cselekményét kicsit sem befolyásolja, a történet ugyan nem csorbul, de az élmény igen. Először azt gondoltam, hogy bamba vagyok és lemaradtam róla, de köszönhetően a kereskedelmi csatornák fantáziadús műsorszerkesztőinek, néhány héttel később újra vetítették a fent említett filmet, s én ismét leültem megtekinteni. A jelenet ismét hiányzott, tehát nem én bambultam el.

A megoldás nem volt nehéz: szépen kivágták a jelenetet a „kedves” retek klubosok. Mint utóbb rájöttem, szinte valamennyi filmmel ezt művelik, így járt pl. az Aranyeső Yuccában, a Tolvajtempó, a Karib-tenger kalózai és lehetne tovább sorolni, de felesleges.

Felvetődik a kérdés: de miért?
A válasz nem nehéz, főleg ha tudjuk, hogy mi mozgatja ezeket a csatornákat. Bizony, a pénz.
A Kincs, ami nincsből 3 perc 30 másodpercet vágott ki a csatorna. Miért fontos ez a három és fél perc? Azért, mert az idő pénz.
Minél kevesebb ideig tart a film, annál több ideig lehet nyomatni a reklámot, annál nagyobb lesz a haszon. Ha most ezen fintorognánk, hogy „Ugyan, mi az a pár perc?”, akkor előbb nézzük meg az RTL Klub hirdetésértékesítésére vonatkozó általános szerződési feltételeket, vagyis a tarifákat.Sajnos 2012-es adatokat nem találtam a világhálón, de a 2010-es adatok is sokat mondóak. Teljes egészében nem foglalkoznék a 29 oldalas dokumentum vizsgálatával, csupán a fent említett filmre vonatkoztató adatokra hívnám fel a figyelmet.
A díjazás sávokba van osztva, aszerint, hogy mikor vetítik az adott reklámot. Ezt a filmet főműsoridőben szokták
adni, amikor a legdrágábbak a reklámok. Főműsoridőben, az RTL Klubon 30 másodperc reklámidő 4 500 000 Ft-ba kerül, ÁFA nélkül! A fent említett három és fél perccel a csatorna, tehát 31 500 000 (31,5 millió) Ft-ot kasszírozott. Ismétlem: ezek nem friss adatok, hanem 2 évesek. Azóta ezek természetesen drágulhattak, hiszen minden emelkedik, miközben a Forint gyengül.
Na, így már érthető, hogy miért is vágják meg a filmeket?

A csatornákat nem érdekli, hogy a néző megkapja a teljes film élményét, mert őket csak a pénz, a profit hajtja és ezért képesek megkurtítani, megcsonkítani, meggyalázni olyan filmklasszikusokat, mint például a Kincs, ami nincs, melyen már legalább két generáció felnőtt, s ki tudja, hogy még mennyi fog.

Ezek alapján elgondolkodtató, hogy pl. a vörös bikás energiaital vagy a mindent gyógyító csodagyógyszer azért olyan drága, mert olyan jó, vagy, mert meg kell fizettetni a fogyasztókkal a reklámok árát, továbbá abba is érdemes belegondolni, hogy a különböző, adónk 1%-ra ácsingózó szervezeteknek mennyire is van szükség arra a pénzre, ha naponta több tízmilliókat költenek reklámokra…

Ebből az egy példából is kitűnik a kereskedelmi csatornák és általában az egész média romlottsága és kapzsisága. Madách írja: „Nem adhatok mást, csak mi lényegem.”  Ezen csatornáknak ez a lényegük: az önzés, az emberek alkotási vágyának semmibe vétele (gondoljunk a forgatókönyvíróra vagy a rendezőre), a pénz istenének, Mammonnak az imádása. Ezt adják a nézőknek (fogyasztóknak) is, a saját készítésű gagyi műsoraikkal (VV, BB, Győzike stb.). A TV egy méreg, egy szennyező anyag, mellyel az egész társadalmat, de leginkább a jövőnket jelentő fiatalságot pusztítják; egy fegyver, melyet a cionista háttérhatalom szegez az emberiség fejéhez.

1338371175.7345-image001-f.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldoktober.blog.hu/api/trackback/id/tr514590849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása